Onze keuze voor deze warmtepomp

21 juli 2018

Waar een aantal mensen op wachten is het verhaal hoe wij op deze warmtepomp zijn gekomen.

De warmtepomp die uiteindelijk gekozen is is de Hitashi Yutaki S Combi type RWD-3.0NWE- 260S. Dit is een warmtepomp met een vermogen van 7kW. Dit kan omdat ons huis best groot is, maar ook dusdanig geïsoleerd dat het warmteverlies meevalt. Het is dus heel belangrijk om te zorgen dat je huis van goede isolatie is voorzien, maar dit geldt niet alleen bij de installatie van de warmtepomp, maar ook als je verwarmt met een conventionele CV-ketel. Want ook hier geldt hoe beter je geïsoleerd ben, des te minder gas je verbruik. En met de stijgende gasprijs door de verwachte aanpassing van de energiebelasting is dit zeker van belang.

Om tot een besluit voor de warmtepomp te komen hebben we met diverse partijen gesproken en we hebben ook diverse oplossingen aangeboden gekregen. Overigens waren alle oplossingen wel rondom de 7kW aan vermogen voor ons huis.

Ten aanzien van deze installatie geldt dat er twee van de vijf gesproken partijen met hun eigen onafhankelijk advies op exact deze installatie uit kwamen. Daarnaast heeft deze installatie nog een voordeel en dat is dat alles in één unit zit die netjes is afgewerkt aan de buitenkant. Het enige minpuntje voor sommige mensen zal de hoogte zijn van de kast, deze is namelijk ruim 1,80 meter. Dus als je hem op zolder plaats, zoals wij dan heb je wel wat hoogte nodig. Verder zit in de unit ook de boiler geïntegreerd in de kast en dit houdt in dat je vloer wel de draagkracht moet hebben om de unit gevuld met water te kunnen dragen.

Qua investering is het nog best een ding. Ondanks dat je subsidie krijg op dit moment, heb je best een bedrag nodig voor deze investering. De aanschafprijs incl. montage is zo'n € 11.000 incl. BTW en hier krijg je € 2.000 subsidie op. Dus netto kost deze oplossing € 9.000 exclusief de aanpassingen aan de woning zoals het aanbrengen van nieuwe vloerverwarmingssysteem in ons geval. De verwachting van de overheid is dat de prijs omlaag gaat, maar persoonlijk denk ik dat dit mee zal vallen, want de techniek wordt in het buitenland al veel vaker gebruikt en dit heeft ook niet geleid tot een lagere aanschafprijs.

Ik ben me ervan bewust dat niet iedereen deze investering kan doen, maar hier zullen oplossingen voor komen. Denk aan huren of leasen, waarbij geldt dat je de aflossing van de unit kan koppelen aan de besparingen die het oplevert. Want met de toename van de duurzame energie is de verwachting dat de energieprijs voor stroom omlaag gaat, waardoor het steeds rendabeler wordt om met elektriciteit te gaan verwarmen. Ook het rendement van verwarmen met een warmtepomp is veel efficiënter, in ons geval meer dan 2x rendabeler. Verder heb je, naast een afname van energiekosten, ook lagere onderhoudskosten aan de installatie. Een CV ketel gaat ongeveer 12-15 jaar mee en een warmtepomp zonder problemen wel 25 jaar.

Dus voor de geïnteresseerde mensen hieronder een stappenplan:

1. Zorg er als eerste voor dat je je huis maximaal isoleer, denk hierbij aan HR++-glas, goede vloer-, muur- en dakisolatie en kierafdichting. Deze investeringen zijn meestal wel te overzien en geven direct rendement ook bij je normale CV-ketel of je gaskachel. Je woonklimaat en woongenot neemt gelijk toe. Let bij isoleren wel om de toevoer van verse lucht door ventilatiesystemen en roosters. Laat je hiervoor wel adviseren door een specialist.

2. Zorg ervoor dat je je verwarmingselementen geschikt maak voor lage temperatuur verwarming. Denk hierbij aan LTV-radiatoren of nog beter een goede vloer- en/of muurverwarming. Dus mocht je een keer gaan verbouwen neem dit dat mee, ook hier geldt dat dit bij de conventionele verwarmingsketel ook al een beter klimaat zal geven en je bent van de radiatoren af aan de muur.

3. Aanpassing van je elektra-installatie in de meterkast. Om je huis goed te verduurzamen heb je ook een goede elektroinstallatie nodig in je huis. Denk hierbij aan 1 of 2 aparte groepen voor je warmtepomp en als je elektrisch gaat koken ook nog 2 aparte groepen voor je inductiekookplaat. Dit zijn zomaar 4 aparte groepen waarvan de bedrading ook naar de juiste plek moet worden gebracht. In ons huis zijn nu 16 aparte stroomgroepen (we hadden er al 12 vanuit de bouw van de woning) en daarnaast nog 2 krachtstroomgroepen voor het opladen van de auto's.

4. Als je dit voorgaande gedaan heb, dan ben je klaar voor de warmtepomp. De warmtepomp is echt een persoonlijke oplossing en is dus afhankelijk van de mate van isolatie van de woning. Zorg er ook voor dat je de technische gegevens van de woning en je persoonlijke aanpassingen bewaar. Dit alles is bepalend voor het benodigde vermogen. Ook de layout van een warmtepomp-installatie  is verschillend. Wij hebben één binnenunit waar alles in zit, maar je kan ook de warmtepomp in 2 of 3 delen laten plaatsen, waardoor je de onderdelen beter kan verdelen in een ruimte. Bij nieuwbouw is het slimmer om een technische ruimte op de begane grond te maken, zodat je hier alle zaken als ventilatiesysteem, meterkast en warmtepomp kan plaatsen. Dit is beter dan alles op zolder. De ruimte die je nodig heb voor al je installaties is 2 à 3x een toiletruimte. Dit is best een aardig oppervlak, maar in ruil daarvoor krijg je verder nergens in huis nog een installatie in het zicht. Als je een warmtepomp zou doen moet grondwarmte dan is het sowieso beter om de installatie op de begane grond te hebben staan.

5. Een leuke optie is dat er warmtepompen zijn die op gelijkstroom kunnen werken. Dit houdt in dat je bv je zonnepanelen rechtstreeks kan aansluiten op je warmtepomp, waardoor je nog efficiënter kan omgaan met je stroom. Want de stroom hoeft dan niet 2x door een omvormer heen met het daarbij behorende verlies.

Je ziet dus aan hierboven dat de weg naar een van gas los huis er een is van meerdere stappen voor sommige mensen. Maar gelukkig kan je stap voor stap dit doen en dus de investeringen uitsmeren over meerdere jaren. Maar bedenk dan je maatregelen niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook zeker voor je portemonnee doordat je vanaf stap 1 direct ga besparen op je gasverbruik. Sommige banken verstrekken aantrekkelijke leningen of hypotheken voor mensen die hun huis willen verduurzamen, dus dat is zeker het onderzoeken waard.

Voor vragen kunt u mij een reactie sturen en ik zal deze naar eer en geweten proberen te beantwoorden of u wellicht adviseren met iemand contact op te nemen. Ik ben geen installateur en heb geen enkel belang bij een partij. Ik wil alleen graag mijn ervaring delen met andere geïnteresseerde mensen.