Opties voor het verwarmen van je huis

26 februari 2018

Een van de opties is een palletkachel als moederhaard van je CV-installatie, maar palletkachels stoten een hoop fijnstof uit en hebben direct effect in de omgeving van je huis.

Een warmtepomp die de warmte van de aarde gebruikt, hiervoor moet je één of meerdere bronnen laten slaan naar de aarde om de warmte op te halen. Dit is investeringstechnisch een dure oplossing bij bestaande woningen. Bij een nieuwbouwwoning is dit wel aan te bevelen, omdat de kosten dan in de bouwkosten wegvallen en je het hele huis hierop kan inrichten met bijvoorbeeld een technische ruimte.  Daarnaast geeft het een hoop ongemak om naast je huis bronnen te boren van 50 tot 100 meter diep.

Een andere optie is een water-water warmtepomp, die maakt gebruik van opslag van warmte van de zomer in een groot waterbassin onder je woning of in je tuin om hier in de winter weer warmte uit te onttrekken. Dit is een systeem met grote ruimte impact en wordt weinig toegepast in Nederland.

Blijft eigenlijk maar één optie over voor ons en dat is de lucht-water warmtepomp. Een omgekeerde airco of koelkast zoals deze techniek wordt omschreven. Wat je doet is dat je de warmte van de buitenlucht gebruikt om je water van je CV mee te verwarmen, dit gaat via een warmtewisselaar die de warmte uit de buitenlucht samendrukt en de warmte die hieruit ontstaat wordt gebruikt om de CV-systeem op te warmen. Dit systeem werkt tot een temperatuur van -25 graden Celsius. Voor nood zit er een electrische spiraal in het systeem om de vereiste temperaturen te halen bij heel koud weer.

Toen we dit besluit namen om de laatste optie te onderzoeken is de reis naar VAN GAS LOS begonnen. In deze weblog zal ik proberen om u, de lezer, een beeld te geven van de zaken die erbij komen kijken om je CV-installatie te vervangen voor een warmtepomp.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade