De reis begint

26 februari 2018

Zoals beschreven zijn wij zo in ons huis gaan wonen, zoals de vorige eigenaren het hadden ingericht. Dit geldt voor alles, dus keuken, badkamer, vloerbekleding, afwerking muur en plafond enzovoorts. Alles was toen slechts 3 jaar oud en principieel wil ik geen goede spullen weggooien, omdat het niet helemaal mijn smaak is. Maar voor deze reis is dit alleen maar heel fijn, hierover later meer.

De basis is de warmtepomp

Op internet kunt u heel veel informatie vinden over warmtepompen en de manier waarop dit werkt, hier ga ik niet veel over vertellen in deze weblog. Maar het vinden van een leverancier is nog wel wat anders. In het najaar van 2017 zijn wij naar de bouwbeurs in Utrecht geweest en hier spraken we met enkele partijen die wel met warmtepompen werken. Eén daarvan kwam uit de regio Dordrecht (HDKL). Dat de installateur uit de regio moet komen is ook een duurzame gedachten. Want het is goed voor het milieu als de installateur niet helemaal vanuit Groningen moet komen en het is ook fijn voor onderhoud en garantie zaken als de installateur uit de regio komt. Wij hebben een adviseur van HDKL langs laten komen en uit het gesprek kwam ook dat we onze huidige vloerverwarming (die is aangelegd als bijverwarming) moeten laten vervangen, want eigenlijk alle duurzame oplossingen qua klimaatzaken zijn van de categorie Lage Temperatuur Verwarming (LTV), oftewel je moet zorgen dat je je woning verwarmt met zaken die de warmte afgeven op grote oppervlaktes zoals vloerverwarming en wandverwarming. Tevens zijn er ook LTV-radiatoren die werken met een kleine ventilator en zorgen ervoor dat er heel veel lucht langs diverse verwarmde platen komen en verwarmen hiermee je woning. Nadeel van radiator is dat zij vooral de ruimte in de directe omgeving heel goed verwarmen, maar hoe groter de ruimte hoe meer temperatuurverschil je zal merken. Om een goede verwarming van de ruimte te krijgen besluiten we ook om onze radiatoren op de begane grond weg te halen.

TIP: check of je vloerverwarming hebt en of deze voldoet aan de eisen voor LTV

De conclusie bij ons is dat we dan de bestaande vloer eruit moeten halen en een nieuw vloerverwarmingssysteem moeten laten installeren met een nieuwe cementdekvloer. Omdat de vloer er in zijn geheel uit moet, moet ook de keuken eruit. We besluiten om die ook te vervangen. Omdat we nu toch bezig zijn kiezen we ervoor om ook de wanden op de begane grond en de 1e etage te laten stuken, omdat er in de afgelopen jaren diverse krimpscheuren zijn ontstaan in de diverse muren. Tevens vervangen we het laminaat op de eerste etage, die vertoont ook al wat slijtage sporen na 12 jaar wonen. Al met al een hele verbouwing die in de zomer van 2018 zal plaats gaan vinden.

Terug naar de warmtepomp. Omdat we merken dat er veel te vertellen is over warmtepompen, besluiten we om nog enkele leveranciers uit te nodigen voor het doen van een aanbieding. We hebben Van Dijk Installaties uit Dordrecht gevraagd en ook Korevaar uit Sliedrecht. De fa. Van Dijk kwam met dezelfde oplossing als HDKL en Korevaar uit Sliedrecht kwam met een ander merk Nefit. Na diverse zaken bekeken en besproken te hebben is de keuze voor ons gevallen op Van Dijk Installaties. Ze denken goed mee in ons hele verbouwingsproces, stellen zich flexibel op en qua prijs scheelde het heel weinig met HDKL. De fa. Korevaar had een goede oplossing, maar was in ons geval wel een stuk duurder. Maar dit is woning specifiek.

Voor ons kwam als beste oplossing de Hitachi S Combi 7kW uit de bus. Dit is op basis van de hoge mate van isolatie van de woning en de inhoud welke verwarmt moet worden. Deze oplossing kent een COP van 4,55. “Wat houdt dit in?” denkt u wellicht. Een COP-waarde is een vergelijkingswaarde waarmee verwarmingstoestellen met elkaar vergeleken kan worden. Een COP van 4,55 zegt eigenlijk dat als je 1kW aan stroom in het apparaat stopt, de warmtepomp er 4,55 kW aan warmte van kan maken. Een moderne HR-gasketel heeft een COP van ongeveer 2. Daarnaast verbrand je gas en komt er CO2 vrij. Stroom wordt nu nog voor een groot deel opgewerkt met fossiele brandstoffen, maar dit zal de komende jaren hard veranderen.

Conclusies:

Een moderne HR-gasketel produceert meer dan 2.5 x zoveel CO2/kW warmte in vergelijking met een hoog rendement warmtepomp (COP 5). Verder zal zodra het aandeel duurzame opgewekte elektriciteit in Nederland toeneemt de warmtepomp alleen nog maar gunstiger uit de bus komen qua CO2-uitstoot ten opzichte van een HR-gasketel (bron: http://www.olino.org/articles/2011/09/19/warmtepomp-vs-gasketel/