De laatste voorbereidingen

26 februari 2018

Nu we weten welke oplossing we willen moeten we de rest gaan regelen. We gaan op zoek naar de zaken die we willen hebben zoals afwerking wanden, wat leggen we op de vloer, hoe moet de keuken eruit gaan zien, enzovoorts. Als we alles hebben uitgezocht gaan we een planning maken van de werkzaamheden. Tijdens het maken van de planning besluiten we ook om onze houtkachel te verwijderen. Ten eerste is het voor een warmtepomp goed om altijd aan te staan op een constante temperatuur, dus ook als je er niet bent. Warmtepompen werken met lage temperaturen en hebben dus uren nodig om de ruimte 1 graad te verwarmen. Omdat de warmtepomp de ruimte altijd op dezelfde temperatuur houdt is dit veel efficiënter voor het energieverbruik. De warmtepomp hoeft alleen maar energie toe te voegen om de temperatuur op peil te houden. Daarnaast stoot een houtkachel een hoop fijnstof en CO2 uit en is er veel onvolledige verbranding van materiaal. Het ziet er leuk uit, maar goed voor het milieu is het niet.

Het is nu februari en de planning is dat we half april gaan beginnen. Eind van de maand wordt de schoorsteen schoongemaakt en verwijderd, storten we de gaten dicht en moeten we onze spullen inpakken en tijdelijk opslaan. Zoals de planning nu is zullen we ruim 3 maanden bezig zijn en al die tijd is er geen keuken en is de woonkamer eigenlijk niet bruikbaar.

Door de nieuwe keuken en de warmtepomp moeten er diverse elektra zaken worden aangepast, denk aan 3 aparte groepaansluitingen voor de warmtepomp. We gaan elektrisch koken en dus ook hiervoor hebben we twee nieuwe groepen nodig. Om dit allemaal te kunnen faciliteren moet de meterkast worden aangepast en uitgebreid.

Na overleg met de installateur wordt besloten om eerst de vloerverwarming aan te passen en deze met de huidige CV-installaties op te stoken. De warmtepomp wordt als een van de laatste zaken geplaatst, maar alles moet er dan wel klaar voor zijn. Om de schade aan de muren te voorkomen worden de grote stukken al vroeg in het project op zolder geplaatst, zodat die niet meer door de trap naar boven moeten nadat de muren afgewerkt zijn.

1. Willem:
    3 maart 2018
    Hey Raymond goed bezig! Naar welke huisaansluiting ga je nu?
  2. Ed:
    3 maart 2018
    Dag Raymond, ben zeer benieuwd naar alle stappen, je keuzes (bv het vermogen van de warmtepomp, aansluitvermogen in je huis etc.) en je idee over de investering/subsidies. Heb zelf ondertussen nog teveel zaken die op het gas zitten zoals gashaard en groot gasfornuis/oven. Misschien ga ik in stappen werken :-)
  3. Gerritjan van der Kolm:
    19 maart 2018
    Ha Raymond. Leukre blog en stimulerend voor anderen die van het gas af willen. Zelf heb ik al 7 Jaar een hybride warmtepomp. In de praktijk valt de opwarmtijd van de woning door de warmtepomp mij mee. Ik schat dat in de praktijk een graad warmer per uur. En dat met een pompje dat de vloerverwarming maar met 30 graden opwarmt.