Nog twee weken voor de grote start

21 maart 2018

Het is nog een ruim twee weken en dan gaan we beginnen met de verbouwing van ons huis. Hopelijk is het dit weekend goed weer, zodat we de schoorsteen van het dak kunnen halen en het dak dicht kunnen maken. Volgende week wordt de inloopkledingkast opgehaald en het weekend daarna onze keuken. Hiermee is eigenlijk alles klaar voor de eerste klussen.

De eerste klussen bestaan uit:

• het verwijderen van de bestaande cementdeklaag in de woonkamer, keuken, hal en toilet incl. de huidige vloerverwarming. Onze huidige vloerverwarming is aangelegd als bijverwarming en bestaat uit twee groepen. Deze twee groepen zijn onvoldoende om de begane grond te verwarmen met de warmtepomp. Voor een goede verwarming is het noodzakelijk dat de vloerverwarming wordt aangebracht als hoofdverwarming. Dit is dus ook een tip als je besluit om eerst vloerverwarming aan te brengen in je woning. Ook al ga je voorlopig niet over op een warmtepomp, het comfort van wonen gaat hiermee sowieso omhoog. In ons geval hebben we besloten ook de radiatoren op de begane grond te verwijderen. De nieuwe vloerverwarming bestaat uit 6 groepen om zo'n 56 m2 te verwarmen. Volgens de opgave kan dit zonder radiatoren. Voordeel is dat je muren beschikbaar krijg en de 'lelijke' dingen weg zijn uit je woonkamer. Omdat wij de oude cementdekvloer eruit halen kunnen we ook de CV-leidingen die in de vloer liggen naar de huidige radiatoren gelijk weg halen, zodat we ook in de toekomst geen lekkage of zo kunnen krijgen. De verdeelunit voor de vloerverwarming gaan we in de hal ophangen, dan fungeert deze ook nog een beetje als verwarming voor de jassen die erboven hangen.
  • Nadat de vloer eruit gehaald is kom de elektricien om de diverse aansluitingen te realiseren. Voor de warmtepomp zijn er twee eigen groepen van 16A nodig. Eentje is voor de binnenunit en de andere voor de buitenunit. De circulatiepomp kan op een bestaande groep worden aangesloten, dit wordt op de stopcontact van de huidige CV-ketel. Tevens moeten we de voedingen in de keuken aanpassen, want we hebben nu een gasfornuis en dit wordt een inductiekookplaat die twee groepen nodig heeft van 16A (oftewel 3,6kW) per stuk.
  • Nadat de elektricien tevens de lichtknoppen en bestaande stopcontacten heeft aangepast wordt de nieuwe vloerverwarming aangebracht en de nieuwe cementdekvloer gestort. Die vloer moet dan enkele weken drogen/uitharden.

Enkele mensen hebben gereageerd op eerdere verhalen met de vraag: "Welke stroomaansluiting wij hebben op de woning en met welke stroomaansluiting ik straks ga werken". Zoals ik reeds eerder heb verteld hebben wij ook nog twee elektrische auto's die we bijna altijd thuis opladen. Momenteel hebben wij op het huis 3x 25A aansluiting zitten. Ik ga het proberen om te kijken of wij met deze aansluiting zowel het huis als de auto's kunnen laten werken. Op zich zou de warmtepomp + inductiekookplaat en andere apparatuur moeten werken op de aansluiting van 3x25A. Het probleem gaat wellicht in het opladen van de auto's zitten.

Momenteel hebben wij een Maxem-kastje tussen ons huis en de twee laadpalen van EV-box zitten. Zo'n Maxem-kast kijkt naar wat je zonnepanelen opleveren en het huis gebruikt. Verder weet de Maxem hoeveel aansluitvermogen er op de woning zit. De Maxem-kast stuurt de resterende beschikbare vermogen naar de auto. Oftewel de auto laad op het restvermogen wat er over is na gebruik van de woning en de opgeleverde stroom van de zonnepanelen.

Het wonen en laden met de huidige stroomaansluiting wordt voor ons een trail en error verhaal. We gaan het proberen op de standaard huisaansluiting, mocht dit niet lukken dan gaan we de aansluiting omhoog brengen. Helaas gaat dit gepaard met een veel hoger vastrecht op de aansluiting. Ter indicatie voor een 3x 25A aansluiting betaald u € 236,97 (prijspeil 2018), voor bv. een 3x 35A aansluiting betaald u € 885,10 (prijspeil 2018) en voor bv. een 3x 50A aansluiting betaald u € 1.281,01 (prijspeil 2018) aan vastrecht, hier bovenop komen nog de stroomkosten van zo'n € 0,07. Dus het loont om te kijken of we niet op 3x 25A kunnen blijven werken. Ik heb eerder wel eens contact gehad met Stedin om aan te geven dat dit in de toekomst een probleem kan gaan worden met de transitie van gas- naar elektraverwarming. Zeker als mensen ook nog met elektrische auto's gaan rijden, worden mensen op hogere kosten gejaagd. Hopelijk gaan in de komende paar jaar de tarieven voor de onderste aansluitingen (zeker die t/m 3x 35A omlaag naar het tarief van de huidige 3x 25A).

1. Pauline Aarts:
    30 maart 2018
    Geachte heer Van der Stelt,
    Schouwburg Kunstmin en Bibliotheek AanZet organiseren maandelijks de Tegenlicht Meet Up, een debatavond met een Dordtse invalshoek naar aanleiding van het tv-programma Tegenlicht. Op donderdag 12 april om 19.30 uur is het onderwerp De worsteling van de Groenmens. We hebben het oa. over het nut om als individu milieubewuster te gaan leven. We nodigen zowel individuen als collectieven uit Dordrecht uit die, elk op hun manier proberen om invulling te geven aan een duurzamer leven. Het lijkt ons erg leuk om u in het panel te hebben, omdat u een early adapter bent. Wij kunnen straks leren van uw ervaringen met 'van gas los komen'. De meet up is een goed gesprek, waarmee we ook hopen het publiek te inspireren.

Ik zou graag van u horen of u geïnteresseerd bent. In dat geval neem ik telefonisch contact met u op voor een voorgesprek. De link naar de uitzending van Tegenlicht: https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2017-2018/Worsteling-van-de-Groenmens.html

Met vriendelijke groeten,
    Pauline Aarts
    redactie Tegenlicht Meet Up
    06-180933874
  2. Raymond van der Stelt:
    31 maart 2018
    Pauline wil jij je goede nummer doorgeven svp of mij mailen op [email protected]