De werkzaamheden zijn echt begonnen

16 april 2018

Pfffff, nou het eerste weekend is achter de rug. We hebben ook al het eerste “waar zijn we aan begonnen” moment gehad. Maar goed, we zijn dus begonnen.

Afgelopen vrijdag is de dekvloer uit de beneden etage gehakt. De aannemer begon om 8 uur ’s morgens met hakken en pas ’s avonds rond 8 uur was de vloer eruit. Onze vloer was een beetje apart opgebouwd, waardoor de werkzaamheden langer hebben geduurd dan verwacht. Helaas is bij het verwijderen van de dekvloer de waterleiding naar de keuken net geraakt, deze hebben we zaterdag weer hersteld.

Na het verwijderen van de vloer hebben we het hele weekend gebruikt om diverse zaken te verwijderen die we weg wilde hebben. Zo liep er een PVC-buis met telefoonkabel naar een muur aansluiting, deze hebben we verwijderd. Ook liepen er naar diverse plekken PVC-buizen voor stopcontacten, deze zijn ook weg. Verder zijn de radiatoren beneden van de muur gehaald en zijn alle pluggen en schroeven in de muur ook verwijderd.

Maandag is de elektricien begonnen met het maken van de sleuven in de muur en het aanbrengen van de PVC-buizen en wanddozen voor de nieuwe stroompunten. Ook de stroomvoorzieningen naar de keuken zijn in orde gemaakt.

Ook is de eerste stap gezet in van gas los, namelijk de gasleiding naar de keuken is losgekoppeld en afgedopt in de meterkast. Aankomend weekend gaan we proberen om de gasbuis zelf ook weg te halen uit de keuken, zodat we geen gasleiding meer onder de vloer hebben van de huisinstallatie.

De nieuwe dekvloer komt pas eind deze maand, maar in de tussentijd gaan we nog wat zaken aanpassen. Een van de dingen is het opruimen van kabels en leidingen onder de vloer. Door alle aanpassingen van de afgelopen jaren, zoals stroom, water en CV naar de garage en de installatie van twee laadpalen liggen er stroomkabels, waterleidingen, datakabels gewoon los op de grond in de kruipruimte. Verder hebben we veel last van water onder de vloer, dus het idee is om onder de vloer een drainagebuis aan te leggen die aangesloten wordt op de hemelwaterafvoer, zodat we de kruipruimte droog gaan krijgen. Dit is ook beter voor de isolatiewaarde van de vloer.